5 Redenen waarom short-form content belangrijk is geworden

Veel merken investeren in lange video content, om vervolgens te ontdekken dat hun publiek verveeld en niet betrokken is. Wanneer ik vroeg waarom ze deze keuze hadden gemaakt, was het antwoord altijd iets in de trant van “we willen dat ons merk serieus wordt genomen” of “we willen dat onze content eruitziet als hoogwaardige producties”. Maar raad eens? Als je publiek niet betrokken is bij je content, dan zullen deze ambitieuze doelen er sowieso niet toe doen! Wat telt, is of je publiek geeft om wat je te zeggen hebt. En als je wilt dat ze om je geven, dan moet het voor hen gemakkelijk zijn om informatie uit je video te halen zonder 10 minuten materiaal te moeten doorstaan voordat ze bij belangrijke informatie komen.

Korte video’s zijn gemakkelijker te produceren

Short-form content is ideaal voor merken en bedrijven die niet over een groot budget of lange productieperiodes beschikken, maar toch succesvol willen zijn in de videomarkt. Je kunt bestaand materiaal, mobiele telefoons en mirrorless camera’s gebruiken om ze te schieten, zonder dure apparatuur of grote crews achter de camera. Bij Super Random kijken we voortdurend naar de omvang van een project en de benodigde apparatuur. Vaak is er niet veel nodig, zeker niet bij short-form content.

75% van de consumenten kijkt liever naar video’s op sociale media dan naar TV

Korte content is boeiender dan televisie. De gemiddelde aandachtsspanne van een mens is 8 seconden en is de afgelopen twee jaar gedaald naar 3-5 seconden, volgens The Atlantic. Dit betekent dat mensen vaker kortere content consumeren en minder geneigd zijn om lange video’s op sociale media of andere platforms te bekijken, waardoor korte video’s een betere optie zijn voor merken die de aandacht van hun doelgroep willen trekken.

Ik experimenteerde 60 dagen met short-form content en dit is wat er gebeurde

In Augustus ben ik langs de zijlijn met mijn gezin een TikTok, Instagram Reels en Youtube Shorts account gestart met als doel: entertaining content die herkenbaar en/of inspirerend zijn voor andere gezinnen. We maken elke week 3 korte video’s en plaatsen deze wekelijks op dezelfde dagen en tijdstippen. Bi-zar wat voor resultaten we behalen in zo’n korte tijd. Bij elkaar meer dan 1,5 miljoen views en bereikten we meer dan 250.000 accounts cross-platform. En dat dus in iets meer dan 60 dagen. Onze following groeit ook dagelijks gestaag mee waarbij Youtube de kroon spant met 8k abonnees.

Wat we hiervan geleerd hebben zo far? De juiste hook creëren binnen 3 sec, consistent zijn, engagen en focussen op de doelgroep. We blijven continu experimenteren met wat wel en wat niet werkt. Welke teksten we over de video’s plaatsen en welke muziek werkt. Een doorlopende case study waar we in de toekomst zeker meer over zullen publiceren.

Ook bij Super Random krijgen we steeds meer de vraag naar short form content vanuit merken en bedrijven. Simpelere, effectieve content met een 3-sec hook. Daar dragen wij graag een steentje aan bij. Investeer in waar de sociale platformen hun aandacht op vestigen… short-form!

Groeien met video op social media in 2024? Mail ons hoi@superrandom.nl.

Leave A Comment